زودنویس
مرجعی برای تولید محتوا، بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا
درباره وبلاگ


من مسعود معاونی هستم، بلاگر و وبمستر که از سال 1393 به تولید محتوا در زمینه موضوعات فناوری و های تک می‌پردازم.

مدیر وبلاگ : مسعود معاونی
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

هر روز هزاران نفر به کاربران عادی اینترنت افزوده می شود افرادی که تا چندی پیش از اینترنت چیز زیادی نمی دانسته اند و حالا با استفاده از یک رایانه شخصی و یا از طریق کافی نت ها به این دنیای بزرگ وارد شده اند. اینها کسانی به جز همین مردم عادی اطراف خودمان نیستند. افرادی که بر اساس عادت و مطابق روند معمولی که آموخته اند خرید ها و معاملاتشان را در بازارهای فیزیکی انجام داده اند و هم اکنون با  اضافه شدن به جمع کاربران اینترنت نا خودآگاه به جمع مشتریان بالقوه شما تبدیل شده اند. اما تصور اشتباهی که همیشه برای افرادی که در دنیای تجارت الکترونیک شروع به سرمایه گذاری می کنند این است که فکر می کنند هر کاربر اینترنت یک مشتری است و این انتظار را دارند که او به محض آشنایی با اینترنت خرید و یا حتی فروش کالاهای خود را از این طریق انجام دهد. ماباید بدانیم  سرگذشت تجار بازارهای الکترونیکی که به امید کسب درآمدهای زیاد وارد این عرصه شده اند و پس از صرف هزینه های زیادی دچار ور شکستگی شده اند چه شده ؟!. به جرات می توان گفت یکی از مهمترین عوامل این شکستها عدم توجه به امر مهم تحقیقات بازار در بازاریابی الکترونیکی است. تحقیق و مطالعات بازار بهترین زمینه برای خلق ایده ها و روشهای جدید در فنون بازاریابی و برتری بر رقبا می باشد.                      

   موضوع مهمی که به عنوان استراتژی تحقیقات بازار در درجه اول اهمیت قرار دارد، برنامه ریزی و سامان دادن به جریان جذب، تحلیل و توزیع اطلاعات بازار در بخش های مختلف سازمان است. تجربیات خوب و یا بد دیگران می تواند دستمایه مناسبی برای بررسی جوانب مختلف کسب وکار الکترونیکی سازمان باشد.

دستیابی به اطلاعات روز و بررسی شرایط بازار؛ چه در محیط فیزیکی و چه در محیط مجازی از جمله فعالیت های واحدهای تحقیقات هستند. گزینش بسته های اطلاعاتی مختلف، تعیین صحت و سقم اطلاعات و پیش بینی شرایط آینده با استفاده از گزارش های مختلف حاصل از اطلاعات صحیح می تواند برنامه ریزی ها و تدوین استراتژی های کلی سازمان را در کسب و کار الکترونیک سامان بدهد.

نظر سنجی های الکترونیکی

نظر سنجی های چهره به چهره

عضویت در خبرنامه های شرکتهای رقیب و همکار

بررسی دیدگاههای مشتریان فعلی

عضویت در گروههای خبری مختلف

تحقیق بر روی نمونه های مشابه موفق و غیر موفق

تحقیق بر روی نمونه های متفاوت

و...

از جمله شیوه هایی هستند که می توانند زمینه ورود اطلاعات صحیح به جریان برنامه ریزی های استراتژیک کسب و کار را فراهم کند.

 بنابراین مهمترین نقش و تاثیر تحقیقات بازار در تجارت الکترونیک می تواند وابستگی مهم برنامه ریزیهای استراتژیک به این مقوله باشد.  چرا که بازارهای  الکترونیکی به دلیل  پویایی و تنوع  بسیار بالایی که دارند نیاز بسیار زیادی  به مسئله  تحقیقات خواهند داشت. تحقیقات بازار چه در آغاز شروع کسب و کار و چه در جریان انجام آن از جایگاه مهمی برخوردارد است و نشان دهنده  جایگاه  واقعی  سازمان  در بازار می باشد .تحقیقات  بازار   تصمیمات  کلان در مدیریت  راهبردی و مدیریت  بحران را  هدایت و اصلاح می کند.

 

بقیه در ادامه مطلب >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

روابط عمومی الکترونیک:                                                                                                                          
به نوعی از روابط عمومی اطلاق می شود که در آن از ابزارهای الکترونیک نظیر سیستم پاسخگویی الکترونیک، رادیو،
Voice و نظایر آن برای انجام ماموریت های روابط عمومی استفاده می شود. قرار دادن متون انتشاراتی تولید شده در رابطه  و پی دی اف نیز در چهار چوب روابط عمومی الكترونیك قرار گیرد.
در روابط عمومی الکترونیک به جای بهره گیری از شیوه های سنتی مواجهه با مشتریان یا مخاطبان، از تکنولوژی های الکترونیکی به منظور سهولت، سرعت و فراگیری بیشتر استفاده می شود.
در هر صورت فرآیند گام گذاشتن روابط عمومی از شکل سنتی به عرصه الکترونیک، یک جهش و گام به جلو  است.                   دنیای مجازی در همین مرحله گذاشته
Cyberspacآن لاین    و سنگ بنای سایر فعالیت های روابط عمومی در فضای

می شود.                                                                                                                                                                                 

در دنیای الكترونیك  زیر ساخت الكترونیك با رایانه و وسایل ارتباط جمعی ادغام شده و دنیای جدید ارتباطات را به وجود می آورد. این دنیای جدید از اواخر دهه 60 یا اوایل دهه 70 میلادی با اینترنت در امریكا شروع شد. بعد از این مرحله، در دهه 70 میلادی ، چاپ الكترونیك شكل گرفت و به فاصله اندكی درسال 1972 امكان پست الكترونیك فراهم شد. همه این خدمات كه از تركیب این سه محور به وجود آمدند، پس از گذشت 2 دهه، دهه جدیدی را به وجود آوردند كه دهه 90 است. دهه 90 كه نزدیك به 20 سال از آن فاصله گرفته‌ایم، دنیایی را رقم زد كه در آن  تناسب 3 بخش صنعت، كشاورزی و خدمات در كشورهای پیشرفته تغییر كرد.                                                                                                                                                                     ویژگی دنیای جدید الكترونیكی                                                                                                  

دنیای الكترونیكی جدید، دنیایی است كه ایجاد نابرابری یا شكاف دیجیتال یكی از معایب آن به شمار می‌رود. یك بعد دیگر آن نیاز به آموزش و همگانی شدن ابزار الكترونیكی است. در این دنیای جدید، آموزش خیلی اهمیت دارد. در بحث فرهنگی ما با حاكمیت زبان انگلیسی مواجه هستیم و حدود 80 درصد حاكمیت در اینترنت در اختیار زبان انگلیسی است.              

روابط عمومی دیجیتال:                                                                                                                                       
1-  بهره گیری از فن اوری های نوین، هدف نیست بلکه وسیله است.
2-  در بند  قید زمان و مکان نیستیم. خدمات و اطلاعات ما 7 روز هفته و 24 ساعته باید در دسترس باشد.
3- منتظر نمی مانیم تا ببینیم  "مشتری چه می خواهد؟" فکر همه چیز را قبلا برای او کرده ایم.
4  -  کارگزار روابط  عمومی دیجیتالی یک آدم فنی نیست و نباید هم باشد بلکه او با آشنایی با مسایل تكنولوژی اینترنت            
                     و تسلط به مسایل ارتباطی " ایده" می دهد و "تصمیم سازی" می نماید.
5-تکنولوژی سهم کمتری نسبت به بینش دیجیتالی دارد.
6- ارتباطی دو سویه حاکم است و مخاطب شما دیگر  جمع نیست بلکه فرد است و شما پاسخگوی تک تک اعضای دهکده جهانی خواهید بود.                                                                                                                                                        

روابط عمومی دیجیتال و مدلهای ارتباطی                                                                                                       
به نظر می رسد با گسترش و توسعه فن آوریهایی كه ذكر شد، هم اكنون درجامعه ای بسر می بریم كه به هیچ عنوان حالت یكپارچه ندارد و آنرا می توان بصورت جامعه مجمع الجزیره ای در نظر گرفت كه در آن باید به هویت های منفرد پاسخ گفته شود. در ارتباطات سه مدل وجود دارد:                                                                                                      
1- مدل اقتصادی- سیاسی (وسایل ارتباط جمعی انتقال دهنده تغییرات هستند، نه عامل تغییرات)                                    
2- مدل تاثیرات (اصل و پایه بر پذیرش تاثیر گذاری رسانه ها است )                                                                     
3- مدل فرهنگی (رسانه ها كانون و محل تعامل هستند )                                                                     
باید پذیرفت كه روابط عمومی ها اغلب خود را در مدل دوم می یابند یعنی هر چه گفته می شود اثر گذار است و پذیرفته می شود. در حالی كه اولین مطلب مهم این است كه روابط عمومی ها باید تفكر و نگرش خود را از مدل تاثیرات به مدل فرهنگی منتقل كنند و همانطور كه گفته شد روابط عمومی دیجیتال اصلا به این معنا نیست كه هر روابط عمومی صرفا به ابزارهای روز دسترسی پیدا كند بلكه روابط عمومی دیجیتال باید صفات مناسب یك روابط عمومی پویا را با خود به همراه داشته باشد، به عبارت دیگر تا زمانی كه روابط عمومی ها خود را تغییر ندهند و متوجه تغییرات در حوزه جغرافیایی مخاطبان خود نشوند به یك روابط عمومی دیجیتال تبدیل نخواهند شد. هم اكنون مشاهده می كنیم كه بسیاری از روابط عمومی ها خود را تنها پاسخگوی رسانه ها می دانند در حالی كه یك روابط عمومی دیجیتال باید با ایجاد زیر ساخت های مناسب نظیر وب سایت ها و وبلاگ ها زمینه تعامل، نقد و بررسی فعالیت ها را فراهم آورد.در روابط عمومی سنتی نگاه تزریقی به مخاطب عام وجود دارد در حالی كه روابط عمومی دیجیتال پاسخگوی فرد است.                                                                                 
ارتباط در روابط عمومی دیجیتال از بالا به پایین و به صورت امری نیست و همانطور كه بیان شد ارتباط دوسویه آنگونه برقرار می شود كه روابط عمومی پاسخگوی تك تك اعضای جامعه اطلاعاتی باشد.
ویژگی ها و تفاوتهای روابط عمومی دیجیتال                                                                                                       
در بررسی ویژگی های این نوع روابط عمومی باید دقت داشت كه عملكرد این واحد در نهایت باید موجب تسهیل دسترسی شهروندان، ارتباط دو سویه با مخاطبان و نهادهای مورد نظر، بهبود خدمات، افزایش كارآمدی و پاسخگویی،كاهش هزینه ها و ساده سازی فرایند ارتباط شود. بر همین اساس است كه در روابط عمومی بهره گیری از ابزار نوین هدف نیست و همانطور كه دكتر شكرخواه بیان كرده است «...ایجاد سایت و ایمیل زدن، آرایش و بزك كردن روابط عمومی سنتی است. روابط عمومی دیجیتال را می توان با میزان تعامل روابط عمومی با مشتریان اندازه گیری كرد...» نكته دیگر اینكه روابط عمومی دیجیتال منتظر درخواست مخاطب نیست بلكه تمهیدات لازم را به موقع اندیشیده است.ضمن اینكه در این حوزه داشتن بینش مناسب دیجیتالی در راستای دانش روابط عمومی از آشنایی با مسائل فن آوری اطلاعات مهم تر است.به طور خلاصه در روابط عمومی دیجیتال:                                                                                                                                                                     
1- روابط عمومی یك واحد فنی نیست بلكه به یك واحدارتباطی جهت تحقق یك روابط عمومی دوسویه و پاسخگواست و  ایده مناسب ارائه  می دهد.                                                                                                                                                                    
2- خدمات همیشگی و بروز است.                                                                                                                          
3- فن آوری نوین تنها وسیله ای جهت تحقق اهداف روابط عمومی است.                                                       
4- بینش مناسب دیجیتالی، نقش پررنگ تری در قبال فن آوری جدید دارد.                                                       
5- ارتباط دو سویه است و مخاطب فرد است و روابط عمومی پاسخگوی تك تك مخاطبان است.                                                
6- تمهیدات روابط عمومی پیش از درخواست مخاطب صورت می پذیرد.                                        
7- مبنای حركت روابط عمومی تعامل روابط عمومی با مخاطبان فردی است و تعداد مخاطب  در كاركرد آن نقشی ندارد.
8- داشتن نیروهای آموزش دیده در حوزه روابط عمومی و دیجیتال سازی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
جهت گیری صحیح در تحقق ویژگی های بالا بسیار موثر است و در این جهت گیری اهداف زیر همواره مدنظر خواهد بود:
1- تسهیل در ارائه خدمات و ساده سازی دسترسی خدماتی توسط مخاطب.                                                                 
2- اثر گذاری مناسب بر سازمانها و نهادها.                                                                                                
3- بهبود كارایی نهادها و سازمانها از طریق حذف لایه های اضافی در ساختارسنتی آنها.                                
4- بهبود پاسخگویی به مخاطبان و تضمین این پاسخگویی در خصوص نیاز مخاطب.                                
5- بهبود اطلاع رسانی سازمانها.                                                                                                              
6- ساده سازی فرایند ارتباط.                                                                                                               
7- كاهش هزینه ها از طریق یكپارچه سازی و حذف بوروكراسی نامناسب اداری.                              
8- ایجاد بینش نتیجه گیری مثبت در بدنه میانی سازمانها و نهادهای مربوطه.                             
9- افزایش ابتكارات و خلاقیت های فردی بوسیله توسعه دانش اطلاع یابی واطلاع رسانی.       





نوع مطلب : مدیریت، 
برچسب ها : روابط عمومی، روابط عمومی الکترونیک، سیستم های مانیتورینگ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 31 مرداد 1394
مسعود معاونی
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات