زودنویس
مرجعی برای تولید محتوا، بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا
درباره وبلاگ


من مسعود معاونی هستم، بلاگر و وبمستر که از سال 1393 به تولید محتوا در زمینه موضوعات فناوری و های تک می‌پردازم.

مدیر وبلاگ : مسعود معاونی
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 مدیریت بازاریابی عبارتست از تجزیه و تحلیل ، طرح ریزی، اجرا و كنترل برنامه های تعیین شده برای فراهم آوردن مبادلات مطلوب با بازارهای مورد نظر به منظور دستیابی به هدفهای سازمان. هدف اصلی مدیریت بازاریابی مدیریت تقاضا است. به عبارت دیگر مهارت و اداره سطح ، زمان و تركیب عوامل تقاضا است.

 

بازاریابی رابطه مند

 

برای حفظ مشتریان كلیدی (سودآور) موجود، مهارت در ایجاد ارتباط صحیح با مشتری ضروری است . تئوری بازاریابی سنتی یا كلاسیك ، عمدتاً به انجام معامله توجه داشت و به حفظ مشتریان اهمیتی نمی داد . اما با گسترش رقابت و اشباع شدن بسیاری از بازارها و تغییرات پیوسته در محیط و تركیب جمعیت ، شركتها با این واقعیت روبرو شدند كه امروزه دیگر مانند گذشته شركتها با یك نظام اقتصادی رو به گسترش و بازارهای در حال رشد روبرو نیستند .

            امروزه هر مشتری ارزش ویژه خود را دارد و اینكه شركتها برای بدست آوردن سهم بیشتری از بازار ثابت یا رو به كاهش باید مبارزه كنند ، بنابراین هزینه های جذب مشتریان جدید رو به افزایش نهاد . تحقیقات نشان دادند كه هزینه جذب مشتریان جدید 5برابر هزینه های حفظ مشتریان كنونی است. شركتها دریافته اند كه از دست دادن یك مشتری چیزی بیش از، از دست دادن یك قلم فروش است، بلكه به معنی از دست دادن كل جریان خریدهایی است كه مشتری می توانسته در طول زندگی یا دوره زمانی كه مشتری بوده ، انجام دهد.

            اما درنهایت فلسفه بازاریابی رابطه مند از چند بعد قبل بررسی است:

1-بعد تاكتیكی: روابط بعنوان ابزاری برای تبلیغ و ترفیع بكار گرفته می شوند . در این خصوص می توان به تاثیر حرف مردم و ایجاد نگرش مطلوب اشاره كرد.

2-بعد استراتیژیكی: هدف از روابط پیوند خوردن با مشتریان و ایجاد وفاداری در نزد مشتریان است. امروزه اغلب مدیران ارشد سازمانها از مشتریان، خود درخواست می كنند تا با آنها تماس بگیرند و نیازهای خود را در میان بگذارند.

3-بعد فلسفی:از بعد فلسفی ، برقراری این روابط به سمت قلب مفهوم بازاریابی كه همان مشتری محوری است و درك نیازها و انتظارات اوست، پیش می رود. لذا در بازاریابی مدرن، خدمات فقط شمال خدمات پس از فروش نمی شود، بلكه هدف خدماتی فراگیر و شامل 3مرحله است: پیش از فروش، درخلال فروش ، پس از فروش ، مجموع این خدمات مبنای بازارداری و حفظ مشتری است.

 

ارزش طول زندگی مشتری

 

مقدار سودی است كه یك مشتری می تواند در طول عمر مشتری بودن خود برای یك شركت به ارمغان بیاورد. این مقدار در حقیقت همان ارزش خالص فعلی( N.P.V ) مشتری است كه برابر با حاصل تفاضل جریانهای خروجی از شركت برای جذب و نگهداری مشتری و جریانهای ورودی ناشی از كل خریدهایی است كه مشتری در طول عمر خود انجام می دهد. تحققاتی كه در این زمینه در دانشگاهها وارد انجام شده نشان می دهد كه این مقدار برای یك پیتزا فروشی 8000 دلار و برای یك تولید كننده خودرو 332 هزار دلار و برای كی شركت هواپیمایی چیزی بالغ بر یك میلیارد دلار است. در مباحث بعدی به چگونگی این ارزش بیشتر پرداخته خواهد شد.

بازاریابی رابطه مند اولین بار در دهه 80 توسط تنی چند از صاحبنظران بازاریابی مطرح شد . اا اساس و پایه این شاخه از بازاریابی كه رابطه تنگاتنگی هم با رفتار مصرف كننده دارد از دل تحقیقات مربوط به روابط بین خریدار و فروشنده در كسب و كارهای متوسط و نسبتاً بزرگ ( B TO B ) بیرون آمده است . در این چارچوب به جای نگرش خصمانه به مقوله چانه زنی در هر قالب طرح ریزی شده نسبت به هم تعهداتی پیدا كرده و روابط خود را شكل می دهند.

بازاریابی رابطه مند به ایجاد روابط بلند مدت و متقابل با فراد و سازمان ها و گروههای ذینفع اشاره می كند و اساس آن برقراری ارتباطات مطلوب و موثر به منظور حفظ و نگهداری آنهاست . در بین گروههای ذینفع ، مشتری مهمترین بوده و بازاریابی رابطه مند مشتری را به دیده یك دارایی می نگرد كه مستهلك نمی شود و اگر چه در ترازنامه شركتها جایی ندارد اما در حقیقت از همه آن اقلام مهمتر می باشد. بازاریابی رابطه مند، صرفاً بدنبال این نیست كه خدمات را در مكان، زمان و قیمت مورد تقاضای بازار هدف ، در اختیارش قرار دهد، بلكه می خواهد چنان روابطی با بازار هدف ایجاد كند كه مجدداً در اینده از او خرید و دیگران را نیز به این كار ترغیب كنند. بازاریابی رابطه مند بدنبال آنست كه مشتریان بیشتری را حفظ كرده و مشتریان كمتری را از دست بدهد.

 





نوع مطلب : مدیریت ارتباط با مشتری، 
برچسب ها : کسب و کار الکترونیکی، طول عمر، مشتری، دانشگاه علمی کاربردی، مشهد مقدس، پروژه فارغ التحصیلی،
لینک های مرتبط : کسب و کار الکترونیکی،

       نظرات
شنبه 3 مرداد 1394
مسعود معاونی
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic