زودنویس
مرجعی برای تولید محتوا، بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا
درباره وبلاگ


من مسعود معاونی هستم، بلاگر و وبمستر که از سال 1393 به تولید محتوا در زمینه موضوعات فناوری و های تک می‌پردازم.

مدیر وبلاگ : مسعود معاونی
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :



شش سیگما را می توان یك ابزار مدیریتی نیرومند و فراگیر ، جهت تغییر در سازمان و انطباق بر خواسته های مشتری نامید . همینطور بر خلاف سایر رویكردهای كیفیت نه تنها یك روش نبوده ، بلكه یك چشم انداز ، هدف و سمبل نیز در بر دارد .

تعریف نظریه پردازان از شش سیگما به شرح زیر می باشد :

            شش سیگما ، یك سیستم جامع و انعطاف پذیر جهت كسب موفقیت در كسب و كار ، حفظ موفقیت و حداكثر نمودن آن می باشد . شش سیگما با درك دقیق خواسته های مشتری ، بكار گیری منسجم حقایق و داده ها ، تحلیل آماری ، تمركز بر شناخت ، مدیریت ، بهبود و یا طراحی مجدد فرآیند های كسب و كار محقق می شود .

بسته به چگونگی انطباق وتلفیق شش سیگما در ساختار سازمان ، می توان انتظار یك موفقیت بزرگ ویا شكست بزرگ را داشت . خلق زیر ساختی موفق برای شش سیگما ، فرایندی مستمر بوده كه  هدف آن ، القاء  مسائل كیفیتی در رویكرد  تمام  افراد سازمان به  فعالیت های روزمره شان  می باشد . شش اصلی كه به آنها اشاره می شود ، اصول شش گانه شش سیگما می باشد كه توسط ابزارها و تكنیك ها و متدولوژی شش سیگما ، پشتیبانی شده و تحقق میا بند .

1 – تمركز حقیقی بر مشتری

 در بیست سال گذشته ، سازمانهای بسیاری ، رسیدن به خواسته ها و انتظارات مشتری و عبور از آنها را از جمله اهداف استراتژیك خود قرار داده اند ، ولی متاسفانه در عمل ، تنها اندكی از آنان سعی در درك مستمر نیازها و انتظارات متغیر مشتری نموده اند . طبیعت پویای نیاز مشتری ، نیازمند توجه و تمركز مداوم می باشد . در شش سیگما ، تمركز بر مشتری در اولویت قرار دارد ، اندازه گیری عملكرد شش سیگما با مشتری آغاز می گردد ، و پروژه های شش سیگما با درك تاثیرشان بر رضایت مندی مشتری تعریف می گردد .

2 – مدیریت بر اساس اطلاعات و واقعیات

3 – تمركز بر فرایندها ، مدیریت و بهبود آنها

4 – مدیریت پیشگیرانه

5 – همكاری نا متناهی

6 – حركت به سوی كمال ( صفر خطا ) ؛ قدرت تحمل شكست ( خطا ) شكل زیر نمودار وابستگی ها نامیده می شود  كه بیانگر فاكتورهای موثر بر لیجاد ساختار شش سیگما می باشد كه تمركز بر مشتری یكی از عوامل مهم و تاثیر گذار آن می باشد .

 

 

 

·         رهبری اجرایی

·         تمركز بر مشتری

       

            یكی از اصول بنیادین زیر ساخت  شش سیگما  ، تمركز بر خواسته های  مشتری  می باشد . فاكتور هایی كه از دیدگاه مشتریان ، مهم می باشد ، ورودی های ضروری تیم های بهبود فرآیند هستند . بناباین تشخیص و ارزیابی اینكه مشتری ، كیفیت را چگونه مشاهده ،  ادراك و احساس می كند ، فرایندی مستمر و حیاتی در رویكرد شش سیگما می باشد .

            فرایند هایی كه نیازمند بهبود هستند از طریق پایش شكایات و یا پیشنهادات مشتریان ، قابل شناسایی هستند ، بنابراین سازمان به این شكایات و پیشنهادات باید به عنوان فرصت های بالقوه رشد بنگرد . اولین گام در راه تمركز بر مشتری بكار گرفتن روش هایی است كه مشتریان به سادگی ، صدای خود را به گوش برسانند و همچنین افراد سازمان این صدا را به سرعت و سادگی بشنوند كه این روش ها بسیار متنوع می باشند

·         اهداف راهبردی

·         انتخاب پروژه

·         آموزش و اجرا

·         منابع

·         انتخاب كمربند مشكی

·         سنجش ها و بازخورد اطلاعات

·         فرهنگ سازمان

·         ارتباطات

·         طرح ریزی





نوع مطلب : مدیریت، 
برچسب ها : شش سیگما، شش سیگما و فناوری، فناوری اطلاعات، مدیریت کسب و کار،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 3 مرداد 1394
مسعود معاونی
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات