زودنویس
مرجعی برای تولید محتوا، بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا
درباره وبلاگ


من مسعود معاونی هستم، بلاگر و وبمستر که از سال 1393 به تولید محتوا در زمینه موضوعات فناوری و های تک می‌پردازم.

مدیر وبلاگ : مسعود معاونی
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

رفتار خرید مصرف کنندگان همیشه یکی از موضوعات مهم بازاریابی بوده است و همیشه به طرز گسترده ای در طول دهه های گذشته پیرامون آن بحث و مطالعه شده است و هیچ کتاب بازاریابی نیست که فصلی را به آن اختصاص نداده باشد. اما مشهورترین رویکردی که به این قضیه شده است اصول و پایه های رفتار مصرف کنندگان را توضیح داده است، و آن اینکه فرایند خرید مصرف کننده شامل فعالیت های اتخاذ تصمیم و فرآیند پردازش اطلاعات و یادگیری است و شامل مراحل ذیل به ترتیب است:

1- شناخت مسئله یا مشکل

2- جستجوی اطلاعات

3- ارزیابی گزینه ها

4- تصمیم خرید

5- رفتارهای پس از خرید (کاتلر 2003)

میزان درگیری خریدار در فرآیند خرید به میزان ریسک پذیری و تجربه خریدار و محصولاتی که برای اولین بار می خرد بستگی دارد. خریداران همیشه در اولین خرید خود نسبت به زمانی که مکررا به خرید یک کالا اقدام می کنند، بیشتر درگیر می شوند. در ارتباط با مراحل خرید و نقش بالقوه بازاریابی در هر مرحله، بازاریابان علاقمندند که بفهمند چطور گزینه های خرید و تصمیمات مربوطه اتخاذ می شود، چطور مصرف کنندگان به نوآوری ها واکنش نشان می دهند و چطور نتیجه جذب مشتری توسط فروشنده را پیش بینی می کنند. افراد زیادی اعتقاد دارند که خصوصیات جمعیتی، اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی و سایر خصوصیات شخصی تحت کنترل نیستند و بر فعالیت های بازاریاب و نیز بر رفتار مصرف کننده و تصمیمات خرید اثر دارند. علیرغم ناتوانی بازاریابان درکنترل عوامل بالا، بازاریابان می توانند با استفاده از ابزارهای مختلف بازاریابی، واکنش هایی از خود در پروسه خرید نشان دهند که برجسته ترین آنها بحث 4p است(قیمت، محصول، مکان و ترفیع) و به عنوان آمیخته بازاریابی شهرت دارد. اعتقاد براین است 4p (آمیخته بازاریابی) از جمله ابزارهایی است که بر رفتار مصرف کننده و تعاملی که میان خریدار و فروشنده برقرار می شود، اثر دارد.

رفتار خرید آنلاین

درک مکانیزم های خرید و رفتار مصرف کنندگان آنلاین، برای فعالینی که در بازارهای مجازی رو به رشد و توسعه فعالیت دارند یک اولویت شده است. یکی از شواهد موجود بر این مسئله، توسعه مستمری است که در تعداد کاربران و حجم تراکنشات و معاملات در بازارهای مجازی صورت گرفته است و نشان از درک مصرف کننده آنلاین دارد. بیشتر از 20% کاربران اینترنت در سراسر دنیا قبلا اقدام به خرید آنلاین محصول و خدمات کرده اند درحالیکه بیش از 50% کاربران آمریکایی مکررا اقدام به خرید می کنند. این رشد کم کم تجارت الکترونیک را به یک فعالیت تجاری اساسی تبدیل کرده است و در زمان مشابه نیز، مصرف کنندگان آنلاین به بلوغ رسیده و فروشندگان آنلاین نیز اهمیت و فوریت داشتن یک رویکرد حرفه ای مشتری گرا را درک کرده اند. نکته اینکه بسیاری از شرکت ها به دنبال راه هایی هستند که بطور موثری بتوانند محصول خود را در حالت online فروخته و بازاریابی کنند درحالیکه هنوز نتوانسته اند به خوبی نیازها و رفتار مصرف کنندگان آنلاین را درک کنند.

این در حالیست که در بازاریابی سنتی بیشتر تحقیقات روی شناسایی و تجزیه و تحلیل فاکتورهایی است که می تواند بر رفتار مصرف کننده اثر داشته باشد یا حتی رفتار یک مصرف کننده آنلاین را شکل دهد. یک مورد خوب دراین زمینه تلاشی است که جهت مدلسازی پروسه اتخاذ تصمیم و خرید آنلاین صورت گرفته است. نمودار ذیل نیروهایی را نشان می دهد که بر رفتار مصرف کننده آنلاین اثر دارد.





نوع مطلب : مدیریت ارتباط با مشتری، 
برچسب ها : رفتار خریدار،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 16 مرداد 1394
مسعود معاونی


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات