زودنویس
مرجعی برای تولید محتوا، بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا
درباره وبلاگ


من مسعود معاونی هستم، بلاگر و وبمستر که از سال 1393 به تولید محتوا در زمینه موضوعات فناوری و های تک می‌پردازم.

مدیر وبلاگ : مسعود معاونی
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

وب جهانی منبعی عظیم از اطلاعات را فراهم آورده است. در بررسی­های گوناگون انجام شده در زمینه­ی گسترش وب تخمین زده شده است که روزانه بیش از یک میلیون صفحه به وب اضافه می­شود و بیش از 600 گیگابایت از صفحات در هر ماه تغییر می­کنند[Nasraoui 2008] و[Achananuparp 2007] . این پدیده که گرانبار شدن اطلاعات نامیده می­شود مشکلاتی را برای کاربران وب بوجود آورده است.

از مهم­ترین این مشکلات عدم دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز می­باشد. در این انباره­ی عظیم کاربران در یافتن اطلاعات مورد نیاز خود در زمان مناسب و بصورت آسان دچار مشکل هستند زیرا از یک سو باید میزان ربط هر صفحه را با نیاز خود بررسی کنند و از سوی دیگر باید صفحات را از نظر میزان قابلیت اعتماد ارزیابی کنند.

برای رفع این مشکل در دهه­های اخیر سیستم­های بازیابی اطلاعات و به تبع آن موتورهای جستجو ایجاد شدند که محتوای صفحات وب را اندیس­گذاری می­کنند و صفحات مرتبط با پرسش کاربر را برمی­گردانند اما این تکنولوژی­ها دو مشکل دارند:

·        حجم اطلاعاتی که موتورهای جستجو به کاربر تحویل می­دهند بسیار بیشتر از آن است که قابل پردازش توسط کاربر باشد.

·        بیشتر موتورهای جستجوی معروف موجود در وب تنها از محتوای صفحات و ساختار ارتباطی موجود بین آن­ها برای ارزیابی میزان ربط صفحات با پرسش کاربر استفاده می­کنند. از این رو برایشان اهمیت ندارد که پرسش توسط چه کسی و با چه علایق و دانش پیش­زمینه­ای وارد شده است. نتیجه آنکه صفحات بازیابی شده برای دو کاربر با علایق متفاوت و با پرسش یکسان مجموعه­ی یکسانی از صفحات وب می­باشد.

1-1-2- نیاز به جذب مشتری پا­بر­جای برای وب­سایت

ظهور سرویس­های مبتنی بر وب مانند تجارت الکترونیکی، یادگیری تحت وب و بانکداری الکترونیکی موجب تغییرات اساسی در روش استفاده از اینترنت شده است و وب­سایت ها را به محیطی برای تجارت تبدیل کرده است و موجب افزایش رقابت بین آن­ها شده است. با وجود رقبایی که تنها یک کلیک از وب­سایت مورد نظر فاصله دارند نیاز به افزودن خدمات اضافی به سرویس­های وب به عنوان لازمه­ی ایجاد مشتری پابرجای به وضوح احساس می­شود. این خدمات اضافی تنها با تمرکز بر نیازها و علایق فردی مشتریان و فراهم کردن سرویس­ها و محصولات متناسب با آن­ها امکان­پذیر است.

1-2- تعریف شخصی­سازی وب

هر اقدامی که اطلاعات یا سرویس­های فراهم شده توسط یک وب­سایت را با نیازهای یک کاربر یا گروه خاصی از کاربران با بکارگیری دانش بدست آمده از رفتار گردشی کاربر و علایق خاص او بصورت ترکیب با محتوا و ساختار وب­سایت سازگار می­کند شخصی­سازی وب نامیده می­شود. [Eirinaki 2003 a]

هدف یک سیستم شخصی­سازی وب عبارت است از فراهم کردن اطلاعات دلخواه یا مورد نیاز کاربران بدون درخواست صریح آن­ها.

فواید سیستم شخصی­سازی وب

·        شخصی­سازی سرویس­های ارائه شده توسط یک وب­سایت نقش مهمی در کاهش گرانبار شدن اطلاعات ایفا می­کند و وب­سایت را به یک محیط کاربرپسندتر برای افراد تبدیل می­کند.

·        با فراهم کردن اطلاعات دلخواه کاربر به روش مناسب و در زمان مناسب باعث بهبود گردش کاربر در وب­سایت می­شود.

·        در تجارت الکترونیکی مکانیسمی برای درک بهتر نیازهای مشتری، شناسایی تمایلات آینده­ی او و در نهایت افزایش پابرجایی مشتری به سرویس ارائه شده فراهم می­کند.

1-4- تفاوت شخصی­سازی وب با تطبیق طرح کلی سایت

در تطبیق طرح کلی وب، کاربر ساختار و نحوه­ی ارائه­ی وب­سایت را براساس ترجیحات خود تنظیم می­کند. هر زمان که کاربر ثبت شده به سایت ورود می­کند صفحه­ی تطبیق داده شده به او ارائه می­شود. نمونه­ای از این سیستم­ها MyYahoo [My Yahoo] می­باشد. این فرایند یا بصورت دستی و یا بصورت نیمه­خودکار انجام می­شود. درحالی که در سیستم­های شخصی­سازی چنین تغییراتی بصورت پویا انجام می­شود.

1-5- طبقه­بندی عملکردهای اصلی شخصی­سازی وب

یک سیستم شخصی­سازی وب می­تواند عملکردهای گوناگونی از یک خوشامدگویی ساده گرفته تا عملکردهای پیچیده­تری مانند تحویل یک محتوای شخصی­سازی شده در اختیار قرار دهد. این عملکردها به چند دسته تقسیم می­شوند[Pierrakos 2003] :

·        به­خاطرسپاری

ساده ترین عملکرد است که در آن سیستم، اطلاعات مربوط به کاربر از قبیل نام و سابقه­ی مرور او را ذخیره می­کند. هنگامی که کاربر به وب­سایت برمی­گردد این اطلاعات بدون هیچ پردازش دیگری مورد استفاده قرار می­گیرند. از جمله­ی این عملکردها عبارتند از:

·        خوشامدگویی به کاربر

·        نشان کردن صفحات برای کاربر

·        حقوق دسترسی شخصی­سازی شده

·        راهنمایی

عملیات شخصی­سازی­ای که به منظور کمک­رسانی به کاربر به منظور دریافت سریع اطلاعات مورد نیاز خود در وب­سایت و نیز فراهم کردن مرورهای جایگزین برای او انجام می­شود در این دسته قرار می­گیرند. نمونه هایی از این عملکردها عبارتند از:

·        توصیه­ی لینک

·        آموزش کاربر

 

·        تطبیق

تغییر محتوا، ساختار و طرح کلی صفحات با در نظرگرفتن دانش، ترجیحات و علایق کاربر. مثال­هایی از این عملکردها عبارتند از:

·        طرح کلی شخصی­سازی شده

·        تطبیق محتوا

·        تطبیق لینک ها

·        قیمت­گذاری شخصی­سازی شده

·        تمایز شخصی­سازی شده بین محصولات

·        پشتیبانی اجرای وظیفه

این طبقه پیشرفته­ترین طبقه از اعمال شخصی­سازی است که شامل اجرای یک عمل خاص از طرف کاربر(و بدون دخالت او) می­باشد. از جمله این عملکردها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        پیغام­رسانی شخصی­سازی شده

·        تکمیل شخصی­سازی شده­ی پرسش

·        مذاکره­ی شخصی­سازی شده

1-6- نیازمندی­های اصلی سیستم شخصی­سازی وب

عملکردهای سیستم شخصی­سازی وب نیازمندی­هایی را در طراحی آن مطرح می­کنند. توضیحات مفصل در مورد هر یک در فصل دوم ارائه شده است. این نیازمندی ها عبارتند از:

·        مشخصات دامنه

عملکرد ارائه شده توسط سیستم شخصی­سازی حساس به دامنه می­باشد. از این رو مشخصات دامنه باید بصورت دقیق توصیف شود.

·        شناسایی کاربر

سیستم شخصی­سازی در تعامل مستقیم با کاربر قرار دارد و از رفتار او کسب اطلاع می­کند. از این رو باید مکانیسم مناسبی جهت شناسایی و تمایز کاربران داشته باشد.

·        دریافت کارای داده­های کاربران

سیستم شخصی­سازی باید قادر به جمع­آوری تمامی داده­های مربوط به کاربران باشد. نوع و حجم این داده­ها بستگی به عملکردهای سیستم دارد.





نوع مطلب : سئو (افزایش بازدید)، فناوری اطلاعات، 
برچسب ها : گرانبار شدن اطلاعات، شخصی سازی وب، جذب مشتری،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 24 مرداد 1394
مسعود معاونی
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات